Friday, June 15, 2012

Perpisahan Terakhir

Sakit luka belahan di perut tidak terasa seketika suami mengkhabarkan pemergian abadi nenek yang disayangi. airmata deras menelusuri pipi kusam yg gigih melawan kesakitan kesan pembedahan 3hari yg lalu. dan akhirnya airmata buat nenda tercinta penghapus raut kesakitan di wajahku. aku bangga menjadi cucu kepada sorang nenek yang tabah melawan kesakitan bertahun lamanya, terngiang ucapan nenek yg acapkali disebut ketika saya mengurus kencing, beraknya, menyuap makan minumnya, menyapu ubat ubatannya, "tiadalah guna ni kalau begini lagi, kasi susah kamurang seja, tunggu mati seja nih". dan sering aku balas, "jgn ckp begitu nek, ndak susah juga", sambil tersenyum.

Hari jumaat yang lalu, kali terakhir aku mengucup nenek sebelum pulang menemani suami. aku sempat berpesan, nenek kuat2 makan a, makan ubat, minggu dpn aku balik lagi, kita jumpa a nek. rupanya saya hanya berkesempatan menatap wajah nenek hari ini yang suda tidak bernadi, itupun melalui 'skype', di wad pusat perubatan Raflesia. wajah arwah nenek tenang, putih berseri, seakan tidur sahaja seperti yg selalu saya lihat. saat itu saya bersyukur, kerana Tuhan telah temukan nenek titik penghujung penderitaan dan kesakitan yang ditanggung selama ini.

Nenek, semoga tenang di sana. cucumu ini akan selalu merinduimu, dan akan sentiasa mendoakanmu, selamanya menyayangimu. terima kasih nenek, kerana telah mengajar saya ilmu paling tinggi di dunia, iaitu ilmu mengasihi org tua walau dalam apa keadaan sekalipun.

i love you, nenek.


2 comments:

anak ayah said...

salam takziah kak...
semoga ALLAH memnerkati roh nenek =')
be strong kak...

elL said...

thanks dik...