Thursday, June 21, 2012

A week after operation, and losing grandma

Sudah seminggu berlalu selepas aku dibedah minggu lalu, dan genap seminggu juga arwah nenek kembali ke Rahmatullah. Alhamdulilla luka di bahagian luar semakin kering dan beransur pulih. cua bahagian dalam kadang kadang masih terasa. syabas dan tahnih buat diri sendiri sebabnya aku dengan tabah dan konsisten menelan pati ikan haruan 2 botol sehari, disamping memakan sup ikan haruan yang sedap. kalau ada yang tertanya tanya apa sebenarnya yang dibuang dari dalam perut aku, ianya sejenis ketumbuhanyang dipanggil cyst, tumbuh di sekitar ovari kiri dalam saiz lebih kurang 7x8cm. dan salah satu perkara yang aku sangat syukuri, semasa pembedahan, doktor berjaya menyelamatkan ovari kiri aku yang berkemungkinan akan dibuang sekali bersama cyst sekiranya ovari tidak dapat dipisahkan daripada cyst tersebut. i thanks Allah a lot, Alhamdulillah!

Terdapat pelbagai jenis cyst yang dikenalpasti melalui kajian secara klinikal. setiap jenis cyst tersebut mengandungi bahan yang berbeza. alhamdulillah, cyst aku yang telah dibuang itu hanya mengandungi air dan tidak merbahaya. cuma kewujudannya d sekitar rahim dan ovari agakmmengganggu sistem pembiakan.

H
Inilah cyst yg berjaya dikeluarkan oleh doktor. gambar diambil semasa pembedahan. oleh kerana aku menjalani pembedahan di pusat perubatan swasta, mudahlah kami meminta gambar tersebut dari doktor.



No comments: