Tuesday, June 26, 2012

What do u feel?

Pengulangan tajuk ; what do you feel when your father is cooking, cleaning, washing dishes, and all you can do is just watching him? 

Seriuosly, i feel like to hit my face with hanger, and then punch it to the wall, and cut my hair with brushteeth and gel it with toothpaste. is that worst enough to describe my feelings to see my father doing all "homework". i tried to help anything i could, but my limited movement dont allow me to do those works perfectly.

Yes, rumah orang tua aku tiada pembantu rumah, sekarang hanya kami ber5 di rumah, bila tiba masa aku sihat dan kembali ke Tawau, tinggal bapa, mama, adik lelaki dan adik perempuan. dulu masa arwah nenek ada, aktiviti mereka kebanyakan tertumpu untuk mengurus nenek, pergi kerja, walaupun tiada pembantu rumah dan penjaga nenek yang tetap, rumah tetap terurus begitu juga nenek. mungkin kerana kebiasaan itu, bapa semakin pandai buat kerja rumah, malah semua kerja dilakukan dengan teliti dan kemas, sama seperti yang mama lakukan. tapi, aku rasa x boleh tengok bapa aku bekerja keras begitu, rasa ralat dan menyesal semakin menebal melihat dia berusaha bersungguh sungguh d dapur. apatah lagi bila bapa berpeluh peluh menyediakan makanan tengahari, rasa mahu menitis airmata aku, dan aku pun makan dengan penuh berselera sebagai tanda menghargai masakan seorang bapa yang amat aku sayangi. aku bukan bajet anak baik ok, aku cuma rasa bersalah x dapat membantu sepenuhnya di rumah kerana keadaan tidak mengizinkan. tapi xpa, apa yang aku mampu buat aku akan buat utk tenangkan hati yang sedih ini. huhu

Di samping itu aku berbangga memiliki seorang bapa yang sangat rajin, tidak pernah mengeluh untu buat kerja kerja rumah. dia sangat memahami keadaan mama yang bekerja mengikut masa pejabat. bertuahnya mama!

Rumah juga terasa kesunyian yang amat setelah arwah nenek tiada. walaupun arwah nenek hanya terbaring di satu sudut tetap, namun terbukti keberadaan nenek di rumah ini dulu cukup mengisi seluruh ruang rumah kerana segala aktiviti tertumpu kepada nenek, semua yang berada di rumah pun mempunyai peranan masing masing dalam aktiviti mengurus dan menjaga nenek. kini, semua aktiviti tersebut sudah berakhir. aku faham, bapa memerlukan sedikit masa untuk melawan kesunyian kerana dulu bapalah yang setia bersama nenek selain waktu kerjanya di sekolah.

Kasih sayang seorang nenek atau datuk kepada cucunya itu adalah suatu keajaiban dan tidak semua orang berpeluang merasakannya. aku dan adik beradik sangat bertuah kerana berpeluang merasakan ajaibnya kasih sayang datuk dan nenek sepenuhnya sejak kecil hingga dewasa. jadi, aku x hairan klu ada org yg ckp, kenapa kami terlalu bersedih atas pemergian arwah nenek, jawapannya kerana kau yang x pernah merasa ajaibnya kasih sayang sebenar daripada seorang datuk dan nenek hingga mereka tidak bernyawa lagi.

2 comments:

eyqa amin said...

org ckp, kasih ibu samapi ke syurga....kasih ayah.....selama-lamanya~~~~~~~~~~~~~~~~~~

elL said...

betul tu dek..hehe