Wednesday, July 4, 2012

Aku dah sehat! tapi?

Assalamualaikum w.b.t.

Sebelum memulakan apa apa bicara elok kiranya aku mengucapkan salam nisfu sya'ban kepada seluruh umat islam, khususnya kepada keluarga, rakan rakan dan kenalan. semoga segala amalan kita diterima dan bertambah lagi amalan seiring pertambahan usia. insyaAllah, amin.

Minggu lalu aku sudah pergi review di Raflesia, doktor just check luka. mula mula doktor tengok jahitan, wah very nice! but, you tak pernah cuci ka? me, saya just kasi lap lap dia macam yang doktor cakap lah. doktor, aiyo kenapa you tak cuci, sekarang darah you suda beku. me, hehe saya takut bernanah o doktor. doktor, hehe its ok, hari ini kita cuci dia. lalu doktor mula mencuci luka aku macam kulit aku tiada luka, saakiiiit! sampai benang benang jahitan di luar kulit pun terus tertanggal. huh. nasib baik luka aku sudah semakin kering di bahagian luar, hasil usaha gigih menelan pati ikan haruan dan ikan ikannya sekali. tapi, luka di dalam masih terasa bengkaknya. saraf saraf di bahagian perut yang dipotong adalah terputus sama sekali. lalu kawasan perut aku yg berukuran lebih sejengkal kini tidak mempunyai deria perasaan, eh? deria rasa. macam kebas, kau cubit pun x rasa. mula mula aku ingat bius tertinggal kot, haha. rupanya saraf putus, so perlukan masa mungkin bertahun lamanya utk saraf tersebut bersatu kembali dan membuahkan perasaan perasaan di sekitar belahan perutku itu.

Ya, aku sudah semakin sihat alhamdulillah. tapi kalau kau suruh aku lari setempat memang aku belum boleh lah, apatah lagi kalau kau suruh aku lumba lari. turun naik tangga pun masih slow2, postur badan aku pun belum berapa nak betul. kadang kadang kalau aku luruskan badan mcm biasa, perut aku senak dan sesak nafas, macam terasa jahitan tertarik. oleh itu aku bajet cuti sakit yang masih bersisa 3minggu utk pulihkan seluruh anggota badan supaya kembali normal. kalau aku sihat dan cergas dalam masa 2minggu lagi, aku boleh pergi kerja awal sebelum mula bulan puasa. 

Tadi aku pergi buat medical cek up untuk urusan pengesahan lantikan. faham faham lah medical cek up di hospital kenalah ke hulu ke hilir. aku rasa macam siput aku berjalan, dengan bongkok yang aku kontrol kontrol. very ayu you know. orang tengok aku pun mesti fikir oh dia ni baru besalin secara operation. walaupun aku berusaha tegakkan badan dan lajukan langkah, kegigihan aku itu gagal bila perut rasa ngilu. so, berserah. nanti aku sihat jugak sepenuhnya :)

No comments: