Wednesday, October 8, 2008

Kadangkala.

Dalam hidup ini,
Kadangkala kita perlu jadi berani, kadangkala kita perlu berasa takut.
Apabila situasi dan perasaan berbeza, maka kita harus memilih untuk menjadi apa.
Kadangkala kita perlu berdiam diri.
Dan kadangkala kita mesti berkata-kata.
Apabila semua orang ingin bising berkata itu dan ini, mungkin kita lebih selesa berdiam.
Atau ketika semua orang riang gembira, sedangkan kita diulit kedukaan mungkin juga kita akan diam.
Dan mungkin apabila kita tidak mampu untuk berhadapan dengan situasi yang tiada siapa pun memahami kita, maka mungkin juga kita akan jadi diam.
Kadangkala dalam hidup ini kita terpaksa membuat satu keputusan.
Samada keputusan itu menggembirakan atau menyakitkan, menyusahkan atau meringankan, mengorbankan atau dikorbankan, kita tetap harus membuat satu keputusan.
Kadangkala kita senyum dan ketawa, tetapi siapa yang layak membaca kisah di sebalik senyuman itu.
Kadangkala kita menangis. Lalu kita berharap untuk adanya seseoarang yang mampu membuatkan kita tersenyum.
Kadangkala kita menyayangi, kadangkala kita membenci.
Hidup ini penuh dengan dua kemungkinan. Dan salah satu daripada kemungkinan itu akan menjadi kenyataan seperti takdir yang telah tertulis untuk setiap insan yang hidup ini.
Lalu aku sering terfikir. Bagaimana denagn takdir hidupku.
Jika sekarang aku sedang merasa kesakitan itu, adakah aku akan berbahagia kelak.
Ya, aku pasti itu. Pintu kebahagiaan akan sentiasa terbuka bagi setiap kekecewaan.
Aku yakin.
Hidup harus terus, ini bukan kadangkala. Tetapi untuk selamanya selagi masih ada nafas untuk dihembus.

No comments: